Tatra-170-jaar

TATRA Trucks 170 jaar

TATRA TRUCKS is een van de beroemdste Tsjechische technische bedrijven en kan trots zijn op de langste ononderbroken traditie van de productie van voertuigen ter wereld. In juni vierde TATRA de 170ste verjaardag van zijn oprichting. 

TATRA TRUCKS heeft de afgelopen jaren al verschillende historische mijlpalen herdacht. In 2017 vierde het bedrijf 120 jaar sinds de productie van de eerste personenauto met een interne verbrandingsmotor, een jaar later was het 120 jaar sinds de oprichting van de eerste motorvrachtwagen die in Kopřivnice werd geproduceerd. Vorig jaar vierde TATRA TRUCKS 100 jaar TATRA-merk en 2020 wordt geassocieerd met het 170ste jaar van het bestaan van het bedrijf. De handelsnaam, status en eigenaren van TATRA zijn in het verleden echter verschillende keren gewijzigd, maar de voortgezette productie van voertuigen en de locatie van de fabriek zijn ongewijzigd gebleven.

Veelzijdig bedrijf en bekend merk

TATRA is één van de oudste voertuigfabrikanten met een ononderbroken geschiedenis ter wereld en één van de oudste fabrikanten van vrachtwagens en personenauto’s met verbrandingsmotoren in de geschiedenis. In juni 1850 begon de lange geschiedenis van het bedrijf dat tegenwoordig bekend staat als TATRA TRUCKS. Destijds begon de plaatselijke inwoner Ignác Šustala zijn bedrijf in Kopřivnice. Eerst vervaardigde hij rijtuigen en wagens, later begon hij met de productie van treinwagons.

In 1897 creëerde het bedrijf, dat een paar jaar eerder van eigenaar was veranderd, de eerste personenauto met de naam Präsident. Een jaar later reed de eerste motorwagen de poorten van de fabriek in Kopřivnice uit. In 1904 verhuisden de eigenaren de administratieve zetel van de fabrikant van Kopřivnice naar Wenen. Geleidelijk aan werd de naam Nesselsdorfer Automobile, afgeleid van de Duitse naam voor Kopřivnice, voor zijn voertuigen aangenomen. Vanaf 1911 werd het NW-logo en later de tweekoppige adelaar met het opschrift Nesselsdorfer op de voertuigen gebruikt.

Het einde van de Eerste Wereldoorlog werd cruciaal voor de geschiedenis van het bedrijf en het merk TATRA. Volgens de wet inzake de zogenaamde nostrificatie van de nieuwe Tsjechoslowaakse Republiek, werd het administratieve hoofdkantoor van het bedrijf teruggebracht naar Kopřivnice. Het bedrijf begon de Tsjechische aanduiding Kopřivnická vozovka te gebruiken in plaats van de Duitse naam. Bovendien droegen sinds 1919 in Kopřivnice geproduceerde voertuigen het TATRA-merk, dat werd ontwikkeld tijdens de naoorlogse tests van de U-type auto in het Slowaakse Tatra-gebergte. De naam TATRA verscheen pas in de naam van het bedrijf in 1927, toen Kopřivnická vozovka de benaming veranderde in Závody Tatra, een naamloze vennootschap voor de constructie van voertuigen en treinwagons. De TATRA-aanduiding werd halverwege de jaren dertig als handelsmerk geregistreerd.

Een van de belangrijke mijlpalen in de geschiedenis van het bedrijf TATRA is het jaar 1923. De wereldberoemde Tatra-ontwerper Hans Ledvinka ontwierp vervolgens een uniek chassissysteem dat bekend staat als het “Tatra-concept”, dat bestaat uit een centrale lastdragende buis en assen met onafhankelijk opgehangen zwaaiende steekassen die in een enkele eenheid zijn vastgeschroefd. Deze oplossing wordt tot op de dag van vandaag met succes gebruikt.

De beroemde aerodynamische auto’s staan voor nog een andere fundamentele bijdrage van TATRA aan de geschiedenis van het autorijden voor de Tweede Wereldoorlog. TATRA was de eerste ter wereld die in de jaren dertig personenauto’s met een aerodynamische carrosserie die massaal werd geproduceerd en verkocht. Dit waren de beroemde modellen T 77, T 87 en T 97. TATRA hield zich echter ook bezig met de productie van vrachtwagens, voornamelijk de wijdverbreide typen T 27, T 82, T 85 of T 72. Deze voertuigen vormden de ruggengraat van het toenmalige Tsjechoslowaakse leger en werden ook in andere landen veel gebruikt.

TATRA ging ook door met het produceren van voertuigen voor spoorvervoer, zoals de unieke motorpassagier M 290 Slovenská strela-trein, die tot op de dag van vandaag bewaard is gebleven en momenteel een veeleisende renovatie ondergaat. TATRA produceerde echter ook vliegtuigen en vliegtuigmotoren, zoals de T 101/201-serie sportvliegtuigen, die de directe voorgangers waren van de beroemde Tsjechoslowaakse naoorlogse Zlín-serie genaamd Trenér. Het type T 101 had zelfs het Tsjechoslowaakse record in termen van afgelegde afstand, toen de bemanning ermee in 1938 naar Khartoem in Soedan vloog.

Vrachtwagens als hoeksteen van de productie

Na de Tweede Wereldoorlog werd TATRA de belangrijkste fabrikant van zware vrachtwagens voor civiel en militair gebruik in Tsjecho-Slowakije en leverde het tienduizenden voertuigen aan landen op bijna alle continenten. De zeer goede reputatie van het merk TATRA werd in tientallen landen verspreid door de types T 111, T 138, T 148, T 813 en T 815. Bovendien werd de productie van limousines met een uitzonderlijke technische oplossing en originele carrosserieën voortgezet. Dit waren de typen T 600 Tatraplán, T 603 of T 613. TATRA bouwde ook racewagens, die op veel racebanen succes vierden. Bijzonder opmerkelijk was de T 607 Monopost die werd gebouwd volgens de specificaties voor F1-auto’s, of T 602 Sport of T 605. Met racevarianten van vrachtwagens neemt TATRA sinds de jaren 80 regelmatig en met succes deel aan prestigieuze marathons over lange afstanden, zoals de Dakar Rally, Silk Way Rally of Africa Eco Race.

Het bedrijf betrad de jaren negentig en de nieuwe economische omgeving met productie die voornamelijk gebaseerd was op de bekende T 815-modellijn. Aan het begin van dat decennium kreeg het handelsmerk TATRA de status van beroemd handelsmerk van het Tsjechische bureau voor industriële eigendom. De reeks TATRA-handelsmerken, vandaag geregistreerd in meer dan honderd landen over de hele wereld, vormt dus een belangrijk onderdeel van de waarde van TATRA TRUCKS.

Het jaar 1998 was een ander keerpunt, want de productie van personenauto’s werd stopgezet. Sindsdien heeft het bedrijf zich uitsluitend gericht op vrachtwagens en speciale voertuigen voor civiel en militair gebruik, wat de hoeksteen is geworden van zijn productie- en verkoopportfolio.

In het laatste decennium van de vorige eeuw begon TATRA geleidelijk door te dringen tot andere markten, waar klanten specifieke aanpassingen en versies van voertuigen nodig hadden. Zo begon TATRA motoren en transmissies van buitenlandse oorsprong in zijn voertuigen te installeren. De uitbreiding naar nieuwe markten werd ook geholpen door de inzet van TATRA-voertuigen (in de kleuren van de Tsjechoslowaakse en Amerikaanse legers) in de militaire Operatie Desert Shield en Operatie Desert Storm in Irak begin jaren negentig. In het midden van dat decennium werd de ervaring uit het Midden-Oosten weerspiegeld in het T 816 LIWA-project, waardoor TATRA het eerste grote contract buiten de traditionele markten binnenhaalde. In dit project gebruikte TATRA voor het eerst buitenlandse componenten zoals motoren en versnellingsbakken volgens de wensen van de klant.

Belangrijk voor het heden van het bedrijf Kopřivnice was het jaar 2004, toen twee volledig nieuwe modellijnen het levenslicht zagen – namelijk de T 815-7 (FORCE) en de T 810 (TACTIC). Bij de constructie van beide typen hebben de ontwerpers hun plannen gebaseerd op de eisen die aan moderne militaire voertuigen worden gesteld. Al een aantal jaren zijn ze langzamerhand de ruggengraat van de logistieke capaciteiten van het Tsjechische leger geworden. Ze vonden echter ook hun belangrijke plaats in de civiele sfeer, vooral onder brandweerlieden en reddingswerkers.

De belangrijkste mijlpaal in de werking van de Kopřivnice-fabriek in het afgelopen decennium was de overname door Tsjechische eigenaren in 2013. Het bedrijf werd geherstructureerd en gestabiliseerd, en een verbinding met de leidende Tsjechische holdings – CZECHOSLOVAK GROUP en PROMET GROUP – via hun eigenaren Michal Strnad en René Matera zijn opgericht. Hierdoor wordt het merk TATRA door klanten gezien als een betrouwbare zakenpartner en beschouwt het Tsjechische publiek het als onderdeel van het nationale erfgoed. Dit blijkt onder meer uit regelmatige plaatsingen op de eerste plaatsen in de openbare opiniepeilingen “Het merk waar Tsjechen het meest trots op zijn” en het “Traditionele Tsjechische merk”.

Momenteel vervaardigt TATRA TRUCKS vier standaardmodellijnen op drie chassisplatforms en werkt het samen met de bedrijven van de CZECHOSLOVAK GROUP die zich bezighouden met de ontwikkeling van speciale militaire voertuigen. De TATRA PHOENIX-modellijn is een sleutelelement van het civiele productieprogramma van zware vrachtwagens sinds 2011. Het maakt gebruik van een combinatie van het chassis van het Tatra-concept en constructiegroepen van gerenommeerde wereldfabrikanten. TATRA FORCE is primair ontworpen voor de strijdkrachten, brandweerlieden en reddingswerkers, maar wordt ook gebruikt in de mijnbouw- en bouwsector. De business line TATRA TACTIC bestaat uit middelgrote vrachtwagens met een ladderframe met starre portaalassen van TATRA’s eigen ontwerp en is primair ontworpen voor militaire doeleinden. De business line TATRA TERRA is een opvolger van het legendarische model T 815. De basis is wederom gemaakt van het originele Tatra chassis, een gemoderniseerde cabine en luchtgekoelde TATRA motoren en Tatra versnellingsbakken. TERRA-voertuigen zijn in de eerste plaats ontworpen voor brandweerlieden en de bouwsector.

 

Categorieën: Nieuws